Obiektywy szerokokątne

Bardzo trudno za pomocą zwykłego zoomu ująć w karze piękny, rozległy krajobraz. Najkrótsza ogniskowa takich obiektywów to przeważnie od około 18 do 28 mm. Gdy weźmiemy pod uwagę mnożnik ogniskowej, pole widzenia okazuje się zdecydowanie mniejsze niż kąt, której obejmujemy swoimi oczami – 210 stopni. Zamocujemy na swojej lustrzance obiektyw szerokokątny, a od razu można zobaczyć różnicę. Większość korzysta z lustrzanek z matrycą APS-C. Typowy kitowy obiektyw 18-55mm daje kąt widzenia ok. 65 stopni w płaszczyźnie horyzontalnej i ok 75 stopni od jednego do drugiego. Gdy przestawimy się na prawdziwy obiektyw szerokokątny, pole widzenia wzrośnie do 98 stopni w poziomie i 108 pod przekątnej.

Mniejsza wartość ogniskowej oznacza większy kąt widzenia – nawet te kilka milimetrów ma ogromne znaczenie. Ale ni chodzi tylko o minimalną wartość ogniskowej, duży wpływ na pole widzenia ma także mnożnik ogniskowej, który różni się w zależności od producenta.

9616 ZFO ZF DistagonSLR 3 5 18 PersFuji Obiektywy szerokokątne

Większość obiektywów szerokokątnych ma zakres zoomu 2x, tak jak np. Sigma 10-20 mm, ale zdarzają się mniejsze, takie jak Sony 11-18 mm. ulanzi uchwyt

Korzystając z obiektywów szerokokątnych, zyskujecie nie tylko większe pole widzenia, ale i większą głębię ostrości. Głębia zwiększa się także wraz ze zmniejszaniem otworu przysłony. Tego typu szkło umożliwia skupienie się na motywie pierwszego planu i jednoczesne uchwycenie wyraźnego, rozpościerającego się w dali krajobrazu.

Jeżeli chcecie przerysować perspektywę, obiektywy szerokokątne sprawdzą się idealnie. umożliwiają optyczne powiększenie głównego motywu, mogą także spowodować zbliżanie się do siebie w kadrze szczytów wysokich budynków. Wadą tej optyki jest fakt, że przez mocne zniekształcenie perspektywy nie nadają się specjalnie do profesjonalnej fotografii architektury.

Kluczową cechą obiektywów szerokokątnych są elementy asferyczne. Pomagają one utrzymać właściwy tor promieni świetlnych padających na matrycę aparatu. Dzięki temu redukowana jest aberracja sferyczna i poprawiona jest ostrość oraz kontrast fotografowanej sceny. Elementy asferyczne są powszechnie używane także w innych typach obiektywów, ale największą rolę odgrywają właśnie w tych szerokokątnych. Zarówno wypukłe i wklęsłe elementy mają chronić obraz przed dyfrakcją oraz zapobiegać powstawaniu kolorowych obwódek. Korekta pozostałych wad możliwa jest dzięki zastosowaniu elementów o ultraniskiej depresji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.